Što je dijagnostika?
Dijagnostika je temeljni korak u pružanju odgovarajuće skrbi osobama. Točna dijagnoza omogućuje stručnjacima da razumiju prirodu problema i pravilno usmjere intervencije kako bi se poboljšalo zdravlje i kvalitetu života pojedinca. Na temelju rezultata dijagnostike, stručnjak (logoped/ psiholog) će postaviti dijagnozu i razviti individualizirani plan terapije ili intervencije koji odgovara specifičnim potrebama pojedinca.
Zašto je važna dijagnostika?
- temelj za pružanje učinkovite i individualno prilagođene terapije
- točno i precizno identificiranje problema (njegove prirode, mogućeg uzroka i ozbiljnosti)
- razvoj individualiziranog plana intervencije (prilagođen specifičnim potrebama i karakteristikama pojedinca)
- osigurava pojedincu primanje najučinkovitije skrbipolazna točka za praćenje napretka
- omogućava stručnjacima praćenje napretka pojedinca te procjenu jesu li terapijski postupci učinkoviti te je li potrebno prilagoditi ih
- smanjenje rizika od pogrešaka u terapijskom tretmanu
- pogrešne dijagnoze ili propusti u dijagnostici mogu rezultirati pogrešnim ili nepotrebnim intervencijama ili propuštanjem potrebne skrbi
- optimalna upotreba resursa
- dijagnostika pomaže u usmjeravanju resursa (vrijeme, novac, osoblje) na pojedince koji zaista trebaju određene tretmane ili intervencije. To može pomoći u uštedi resursa i boljem upravljanju zdravstvenim sustavom.
- bolje razumijevanje:
- bolje razumijevanje prirode teškoća ili problema s kojima se pojedinci suočavaju
- može smanjiti tjeskobu i strah te pomoći osobama da donose informirane odluke.
- planiranje prevencije:
- može pomoći u identifikaciji čimbenika rizika i omogućiti planiranje preventivnih mjera kako bi se spriječio povratak problema ili razvoj komplikacija
- suradnja među stručnjacima
- omogućava razmjenu informacija među različitim stručnjacima bitnima za razvoj napredak pojedinca. Ovo može biti ključno za multidisciplinarni pristup.
Koje sve dijagnostike obavljamo u Centru Blaži?
Koje standardizirane mjerne
instrumente koristimo?
Nove Reynell Razvojne jezične ljestvice NRDLS-HR
- NRDLS-HR Ljestvice primjenjuju se za dob od 2 godine do 7 godina i 5 mjeseci te pružaju važne dijagnostičke informacije o dječjem jeziku i to na planu proizvodnje i razumijevanja.
- Ljestvice primjenjuje logoped u dijagnostičkom postupku za dobivanje detaljne i sveobuhvatne procjene jezičnih sposobnosti, a što je pak nužno za usmjeravanje prema potrebnoj terapiji te procjeni njezine učinkovitosti.
Test razumijevanja gramatike TROG-2:HR
- Test razumijevanja gramatike – druga verzija (TROG-2:HR) receptivni je jezični test kojim se procjenjuje razumijevanje hrvatske gramatike s obzirom na fleksiju, funkcionalne riječi i redoslijed riječi. TROG-2:HR omogućava ispitivaču ne samo procjenu sudionikova razumijevanja gramatike u usporedbi s drugim sudionicima iste dobi, nego otkriva i njegova specifična područja teškoće. Ima široku primjenjivost jer obuhvaća dobni raspon od 4 godine nadalje.
Peabody slikovni test rječnika PPVT-III-HR
- PPVT-III je test širokog raspona koji služi kao mjera receptivnog (slušnog) poznavanja rječnika.
- Može se koristiti i kao trijažni postupak za provjeru verbalne sposobnosti djece i odraslih, za trijažu nadarenosti i zaostalosti, za trijažu kandidata za posao, te kao mjera poznavanja stranog jezika (ako se primjenjuje na jeziku koji nije materinski jezik ispitivane osobe).
- Budući da ne zahtijeva čitanje i pisanje i lagan je za primjenu, PPVT-III je koristan za uspostavljanje odnosa između ispitivača i ispitivane osobe, za testiranje predškolske djece, za testiranje osoba s problemima u pisanom jeziku, za osobe koje u grupnim testiranjima postižu slabe rezultate i za otkrivanje oštećenja govora u svakoj životnoj dobi.
- Koristi se kao mjera lingvističkog potencijala osoba s oštećenjem govora, te za testiranje osoba s različitim poteškoćama (autizam, cerebralna paraliza, psihotični simptomi, vizualno-perceptivni problemi i slično).
Test za procjenjivanje predvještina čitanja i pisanja PredČiP
- PredČiP testom procjenjuje se djetetova jezična spremnost za ovladavanje početnim školskim vještinama, osobito čitanjem i pisanjem, kao ključnim čimbenicima uspjeha u obrazovanju. Test je trijažni, s ciljem otkrivanja one djece kod koje postignuća na testu upućuju na jezične teškoće i teškoće početnog čitanja i pisanja i koju je obavezno uputiti na daljnju logopedsku procjenu.
- Testom je moguće pratiti postignuća intervencijskih postupaka kod djece kojoj je odgođen upis u školu. Također, test je prikladan i za procjenjivanje predvještina čitanja i pisanja kod osoba koje nisu izvorni govornici hrvatskoga jezika, odnosno kojima je hrvatski jezik drugi jezik, ali se obrazuju po planu i programu predviđenom za hrvatske jednojezične govornike.
Wechslerov test inteligencije za djecu - WISC-IV-HR
- WISC-IV je jedan od najpoznatijih i najčešće upotrebljavanih testova inteligencije za djecu koji pruža informacije o općoj intelektualnoj sposobnosti djeteta, te o nizu njegovih specifičnih kognitivnih sposobnosti. WISC-IV je nezamjenjiv instrument u dijagnostici djece i adolescenata, a posebno nadarene djece i djece s poteškoćama.
- Primjenom WISC-a-IV moguće je identificirati djecu s umjerenim ili težim poteškoćama u učenju i čitanju, hiperaktivnu djecu, djecu s poremećajima pažnje, emocionalnim poremećajima, poremećajima u ponašanju, oštećenjima sluha, te s problemima u produkciji i razumijevanju govora.
- Koristi se u okviru identifikacije i procjene mentalne retardacije, kao sastavni dio baterija za neuropsihološku procjenu djece i adolescenata, te za identifikaciju nadarene djece, već od dobi od 6 godina.
Razvojni test Čuturić (RTČ ) – Ljestvica psihičkog razvoja male djece
- RTČ test je namijenjen ispitivanju psihomotoričkog razvoja djece u dobi od 1 mjeseca do 8. godine. Njime se određuje razvoj motorike, okulomotorike i sposobnosti komunikacije male djece. Primjena je individualna i u prosjeku traje oko 60 minuta.
ADOS-2 Opservacijski protokol za dijagnostiku autizma
- ADOS-2 je opservacijski protokol koji predstavlja „zlatni standard“ u postupku dijagnostike poremećaja iz spektra autizma i namijenjen je širokom dobnom rasponu sudionika (od 12 mjeseci do odrasle dobi). Omogućava standardiziranu procjenu komunikacijskih vještina, interakcije, igre i sveukupnog općeg ponašanja pojedinaca, te strukturirano kodiranje istih.
Komunikacijske razvojne ljestvice KORALJE
- Koraljama se prikupljaju podatci o jezičnome razvoju djeteta počevši od prvih gesta, preko širenja ranog rječnika do razvoja gramatike. Obilježja komunikacije i jezika mijenjaju se u prvim godinama djetetova života nevjerojatnom brzinom, pa je bilo nužno napraviti dvije ljestvice. Prva, Riječi i geste, služi za procjenu jezika dojenčeta (od 8. do 16. mjeseca). Druga, Riječi i rečenice, služi za procjenu jezika hodančeta (od 16. do 30. mjeseca). Prva ljestvica traži podatke i o djetetovu pasivnom rječniku, tj. Riječima koje dijete razumije i o djetetovu aktivnome rječniku, tj. Riječima koje govori. Nadalje, procjenjuje se i djetetova uporaba gesta budući da su one vrlo važne u dojenčetovoj ranoj komunikaciji s okolinom i tvore temelje jezičnog razvoja. Drugom se ljestvicom procjenjuje samo aktivno rječničko znanje i uporaba sintakse i morfologije.
- Osim za djecu od 8. do 30. mjeseca, Koralje se mogu upotrijebiti za procjenu jezika i nakon 30. mjeseca, ali kod djece koja kasne u jezičnome razvoju. Ljestvice popunjavaju roditelji ili osoba koja dobro poznaje dijete i može procijeniti djetetov jezični razvoj.
M-CHAT
- Modificirani upitnik za autizam kod djece
CSBS DP
- Ljestvica za procjenu ranog komunikacijskog i simboličkog razvoja
Children Communication Checklist - CCC
- procjena komunikacijskih ponašanja
- CCC 2- procjena pragmatičkih ponašanja
Neformalna procjena
Koje klinički provjerene zadatke provodimo ?
- zadatci za procjenu ekspresivnih i receptivnih jezičnih vještina
- zadatci za procjenu artikulacije (Test Artikulacije)
- zadatci za procjenu fine i grube motorike
- zadatci za procjenu svakodnevnih vjestina i samostalnosti
*Kao dodatak standardiziranim testovima