Kada nas potražiti?

  • u dobi od 12 mj. “brblja” (proizvodi glasove, vokalizira) vrlo rijetko i malo
  • “brbljanje” je atipično (rabi glasove koji ne pripadaju govornom sustavu njegove okoline, nema kombinacija konsonant – vokal)
  • nema imitacija i onomatopeja (oponašanje osoba i zvukova iz prirode)
  • ne pokazuje interes za komunikaciju, ne uživa u njoj, ne poziva vas u igru
  • ne traži vašu pomoć čak niti kada je za njega opasno da neku radnju izvede samostalno
  • izbjegava ili vrlo oskudno koristi kontakt očima
  • ne pokazuje prstom (u dobi od godinu dana i nadalje)
  • kasni pojava riječi sa značenjem (nema je ni nakon 15 mj.)
  • dijete u dobi od 2 god. u svom ekspresivnom rječniku nema barem 50 riječi
  • u dobi od 2 godine ne razumije jednostavne jezične upute
  • ne odaziva se na svoje ime (ili u tome nije sustavno)
  • osamljuje se i ne sudjeluje u igri s vršnjacima (posebice u igrama koje zahtjevaju upotrebu jezika)
  • ne može se sjetiti riječi pri imenovanju predmeta
  • u dobi od 4 godine i nadalje rečenica je vrlo kratka i agramatična – neslaganje riječi u rodu, broju i padežu
  • nerado ili uopće ne ulazi u interakcije i komunikacijske situacije
  • ne razumije ono što mu govorite
  • govori malo, nerazumljivo (nepravilno izgovara glasove), agramatično i s naporom
  • ima “hrapav” i promukao glas dulje vrijeme
  • pristuna je netečnost u govoru (zamuckivanje, ponavljanja i sl.)
  • “teže” usvaja vještine čitanja i pisanja u odnosu na svoje vršnjake
  • pokazuje teškoće u čitanju, pisanju i računanju te u učenju
  • radi li se o djeci s rizikom za postojanje komunikacijskih poremećaja (djeca s neurorazvojnim rizikom)